Franklin Model A 1902 – prima mașină inventivă a companiei

Compania de automobile Franklin din Syracuse, New York, a lansat primul automobil în anul 1902, continuând fabricarea mașinilor de lux până în anul 1934. Astfel că, Franklin Model A 1902 a dat startul creării mașinilor inventive ale companiei.

Franklin Model A 1902 – caracteristici generale

Prima mașină din SUA cu patru cilindri a fost proiectată de către inginerul șef John Wilkinson pentru Herbert Franklin. Modelul avea, pe lângă cei patru cilindri în linie, o capacitate de 1760 cc și 25 mph (viteză 40 de kilometri pe oră).

Răcirea motorului mașinii Franklin Model A 1902 se efectua cu aer, iar supapele-i erau acționate de sus, montarea motorului fiind pusă pe un șasiu din lemn, arată „History of Automobile – Pionier Vehicles”.

Începând cu acest model, toate celelalte automobile Franklin au deținut răcire cu aer, compania considerând că acest tip de răcire este mai simplu și mai fiabil decât răcirea cu apă. De asemenea, s-a ajuns la concluzia că în realizarea unei mașini performante, reducerea greutății este critică, luând în considerare puterea limitată a motoarelor disponibile.

Deși pentru Franklin Model A 1902 a fost folosit un cadru unghi din fier, cele mai multe dintre mașini au fost încastrate în lemn. Asta până în anul 1928, când pentru mașinile mai grele s-a optat pentru cadrul convențional din oțel presat.

Alte modele Franklin Poze model E 1906

Din 1904 a fost inclus în oferta automobilelor Franklin un model turistic, având partea din spate detașabilă, iar motorul montat în partea frontală, cu o transmisie planetară, având două viteze. Mașina avea greutatea de 499 kg și putea să transporte patru pasageri.

Franklin erau liderii mașinilor răcite cu aer într-o perioadă în care alți producători foloseau răcirea cu apă – care era ușor de fabricat și la fel de ieftină. Înainte ca antigelul să fie inventat, mașina răcită cu aer avea un mare avantaj când vremea era rece.

Mașinile companiei Franklin erau populare în rândul medicilor, mai ales, aceștia având nevoie mereu de vehicul.

Puterea de producție a Franklinului anterior a fost redusă din cauza limitării răcirii cu aer, mărimii alezajului cilindrului și zonei disponibile supapelor.

De la apariția mașinii Franklin Model A 1902 și până în anul 1921 o creștere treptată a puterii s-a produs prin schimbarea răcirii – mai exact prin mutarea ventilatorului de aspirare a aerului cald la suflarea celui rece.

Designul mașinilor Franklin imagini si detalii

Adesea, mașinile companiei aveau un aspect ciudat, însă unele erau foarte atrăgătoare din punct de vedere vizual, fiind asemănătoare stilului Renault.

Din 1925, ca urmare a cererilor dealerilor, autovehiculele marca Franklin au fost reproiectate, urmărindu-se obținerea aspectului mașinilor convenționale sport, având ca admisie de aer un „calorifer de manechin”, radiator placat cu nichel, reprezentând capota din față.

Aspectul creat de J. Frank DeCausse a permis mașinilor Franklin să utilizeze stilul clasic totuși, iar în același an a fost introdusă și coada de barcă designului mașinii.

De la succes la faliment din 1902 pana in 1934

Din 1932 începând, compania producătoare de mașini nu a mai reușit să fabrice un model ca cele de dinainte, care să aibă aceeași calitate în privința caracteristicilor de circulație și de manevrabilitate. Mașinile au început să se vândă mai puțin, iar investiția nu a mai putut fi recuperată, doi ani mai târziu, producția auto intrând în faliment.

Totuși, activele și numele companiei au fost vândute și au fost produse în continuare motoare cu răcire pe aer marca Franklin, pentru uzul comercial și aeronaval, sub numele companiei Aircooled Motors of Syracuse. – achiziționată de către Preston Tucker, după Al Doilea Război Mondial.

Motoarele Franklin cu răcire cu aer s-au fabricat până în anul 1975, când și ultima firmă a falimentat, însă motoare bazate pe acele modele încă se produc. În cartea sa „The Franklin Automobile Company”, Sinclair Powell a scris despre  motivele care au dus la falimentul declarat în luna Aprilie a anului 1934.

Pretul pentru modelul A din 1902 era de 1300 de dolari, Ford model F din 1905 avea un pret de 2000 de dolari, Ford model S costa undeva la 700 de dolari, Modelul Western Gale A pret 500 de dolari, Ford Runabout 650 de dolari costa la vremea respectiva.

Masini de Epoca Franklin Model E din 1906 imagine
Distribuie sa vada si prieteni tai!

Ciobanu Adrian

Mașini și Motoare detalii și informații din domeniul Auto! Păreri și review cu detalii tehnice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *